מהו טלמרקטינג אוטומטי?

טלמרקטינג אוטומטי הוא דרך שיווק חדשה שהופיעה בשנים האחרונות בכדי לחסוך לחברות השיווק הטלמרקטינג את עלויות התפעול הגבוהות של מערכי טלמרקטינג מורכבים. טלמרקטינג אוטומטי היא דרך ליצירת קשר שיווקי עם לקוחות מבלי להזדקק לכוח אדם רב אותו יש להכשירו בהתאם. הטלמרקטינג האוטומטי מתבסס על מאגר לקוחות קיים המסופק לחברות השיווק על ידי החברה המפרסמת או מפרסמים מטעמם.

אל מאגר לקוחות זה מתבצעות שיחות טלפון מוקלטות בשעות מוגדרות. שיחות הטלפון המוקלטות מציעות את ההצעה השיווקית ללקוח על פי תסרט שיחה מתוכנן היטב ובסוף השיחה קיימת אפשרות המשך על ידי שימוש במקשי הטלפון.

שימוש בטלמרקטינג אוטומטי נפוץ בעיקר בקרב מפרסמים המעוניינים להגיע אל קהל יעד גדול במיוחד הפרוס על פני קבוצות שונות באוכלוסייה. ניתן לראות שימוש נרחב באפשרות שיווק זו בסמוך לתקופת בחירות או במטרה ליצור מודעות בקרב הציבור בעבור נושא מסוים.

כמעט בכל מקרה של שימוש בטלמרקטינג אוטומטי ההודעה תכלול פניה בנימה אישית מהגוף העומד מאחורי הפרסום ותכלול תסריט שיחה בדומה למבנה הפירמידה המוכר אשר מתחיל בפתיחה אישית, עובר דרך הצגת המוצר או השירות ומתן מענה לשאלות נפוצות ויסתיים לרוב באפשרות לרכוש את המוצר. במקרים בהם מדבר בשימוש בטלמרקטינג אוטומטי ליצירת מודעות תסתיים ההודעה לרוב בסלוגן חזק שיישאר בתודעת הלקוחות ולא באפשרות רכישה כלשהי.

יתרונות השימוש בטלמרקטינג אוטומטי

היתרון הבולט ביותר בשימוש בטלמרקטינג אוטומטי הוא כמובן החיסכון העצום בעלויות התפעול. במרבית המקרים על המפרסם לרכוש או להשכיר שעות שימוש במערכת מסוג זה ולספק לה את בסיס הנתונים ליצירת התקשורת ואת הקלטת הקול שתושמע ללקוחות. המפרסם אינו נדרש להשקיע זמן וכסף רב בהכשרת נציגי טלמרקטינג, אינו נדרש להקים מערך שיווקי מורכב ואינו נדרש לפקח על התהליך.

בנוסף, שימוש במערכת של טלמרקטינג אוטומטי מקלה מאד על הניהול של שיחות הטלמרקטינג ומעקב אחר אחוזי ההצלחה שלה מתוך המערכת עצמה. מלבד יכולות הבקרה של המערכת היא מאפשרת לנו לפעמים ליצור תחושה אישית יותר בעת פנייה ללקוח. נוכל להקליט אישית בעלת מוניטין רב בקרב הלקוחות וכך ליצור תחושה של פנייה אישית אל הלקוחות, דבר שאותו נתקשה להשיג באמצעות מערך טלמרקטינג רגיל.

חסרונות השימוש בטלמרקטינג אוטומטי

היתרון המשמעותי ביותר בעת בחירה בטלמרקטינג אוטומטי לשיווקו של מוצר או רעיון הוא כמובן היעדר המענה האנושי אותו מקבל הלקוח. בשיחה מוקלטת הלקוח אינו יכול להעלות התנגדויות אומנם, אך, הוא גם אינו יכול להביע את צרכיו או רצונותיו ולקבל עליהן מענה מתאים במעמד השיחה.

השימוש בטלמרקטינג אוטומטי יוצר לעיתים תחושה קרה ומנוכרת בקרב הלקוחות. בשל עובדה זו נגרמת לעיתים תחושת זלזול בקרב הלקוחות והם בוחרים לסיים את השיחה עוד לפני שהגיעה לשלב בה השלימה את יעודה.

בעיה נוספת בשימוש בשירות זה היא היכולת להגיע אל הלקוח בזמן בו הוא מעוניין לקבלת המסר השיווקי. השיחה מגיעה אל הלקוח בזמן שלא תמיד נוח עבורו וקיימים מקרים בו מספר הטלפון שלו במערכת אינו מעודכן כך שפניה אליו אינה רלוונטית כלל.

החל משנת 2008 נוספה בעיה נוספת לשימוש במערכת טלמרקטינג אוטומטי, עקב חוק הספאם שחוקק באותה שנה ומגביל את השימוש במאגרי לקוחות קיימים. החוק מגדיר כי המפרסם הוא הגורם אשר אחראי לסיפוק מאגר הלקוחות לחברות השיווק, אך, מפרסמים רבים מבצעים רכישה של מאגרי לקוחות מגורמים שונים ומשווקים להם תוכן פרסומי בניגוד לרצונם – הדבר חושף את המפרסמים לתביעות כספיות גדולות מאד מצד הלקוחות.

.