מהו טיוב נתונים?

טיוב נתוניםכל חברה ולמעשה כל בעל עסק באשר הוא שואף להשתפר באיכות אותה הוא מספק ללקוחות וכמובן ביעילות שהוא עושה בבסיס המידע של החברה. בכדי לשפר את בסיס המידע של החברה אודות לקוחותיה הקיימים ולקוחותיה הפוטנציאלים מבוצע תהליך בשם טיוב נתונים.

בתהליך של טיוב נתונים נאסף מידע עדכני ורלוונטי אודות הלקוחות אשר יכול לסייע לבעל העסקה בקבלת החלטות השיווקיות.

כיצד מבוצע תהליך של טיוב נתונים?

במרבית המקרים טיוב נתונים מתבצע על ידי שימוש בשיטת הטלמרקטינג שהיא השיטה הזולה והפשוטה ביותר ליצירת קשר עם הלקוחות וקבלת מידע אודותם. שיחת הטלמרקטינג היזומה אל הלקוח תכלול במרבית המקרים שאלון מובנה אותו יציג נציג השירות ללקוחות.

השאלון יכלול שאלות שונות בהתאם למידע אותו רוצה החברה להשיג. המידע יכול להיות ביצוע סקר אודות רמת השירות , קבלת משוב מהלקוחות לאחר שימוש במוצר במידה ומדובר בלקוחות קיימים וכמובן הצעות לשיפור מצד הלקוחות .

את המידע שיקבל הנציג עליו להזין לתוך מערכת מידע מתאימה  בה ירוכז כל המידע שהתקבל בתהליך של טיוב מידע. בתהליך הזנת המידע חשוב לעשות שימוש במערכת מתאימה לטיוב נתונים ולכלול בתוכה גם אפשרויות לבחירה בתשובות מובנות בהתאם לתשובות המתקבלות מהלקוח.

שימוש במערכת מתאימה תוכל לזקק את הנתונים לכדי תוצאות ממשיות וממוקדות.

 לאחר מכן יוכלו המנהלים בחברה או בעסק לבצע ניתוחים סטטיסטים של המידע שהתקבל ולהפיק מכך מסקנות שונות. דוגמא טובה לכך היא תלונה של לקוחות רבים בנוגע לבעיה במוצר כלשהו לאחר שהתנסו בו. במידה וכמות התלונות תהיה גדולה החברה תוכל לתקן את הליקוי בגרסא הבאה ובכך להעלות את שביעות רצון הלקוחות בהתבססות על המידע שהם עצמם סיפקו למידע.

טיוב נתונים וחוק הספאם

בעבר הלא רחוק חלק ניכר מבסיסי הנתונים של החברות והעסקים השונים התבססה על בסיס נתונים שהושג לעיתים בדרכים שאינן כשרות ומבלי שהלקוח אישר את הצטרפותו אל בסיס נתונים כזה או אחר. היום, הוספת לקוח למאגר נתונים מבלי שנתקבל בכך אישור מפורש ממנו מהווה למעשה עבירה על התיקון הארבעים לחוק התקשורת המוכר גם בשם – חוק הספאם.

אם בעבר חברות רבות שלחו הודעות דואר כלליות למשתמשים שונים גם מבלי שאלה ציינו כי הם מעוניינים לקבל מידע מהחברה הרי שהיום המצב השתנה לחלוטין והחברות נדרשות לפעול באמצעות מתקדמים יותר על מנת לקבל את המידע מהלקוחות או לאפשר להם להצטרף למאגר הלקוחות הרשומים של החברה .

טיוב נתונים ומועדוני לקוחות

 אחת מהדרכים היצירתיות והמוכרות ביותר המסייעות לעסקים שונים להגדיל את בסיס הלקוחות שלהם ולשפר את תהליך טיוב הנתונים הוא הקמת מועדון לקוחות. במעמד ההצטרפות למועדון הלקוחות תוצע ללקוח הצעה מפתה שתשכנע אותו להצטרף למועדון הלקוחות של החברה והוא יתבקש להזין פרטים אישיים שונים כמו גיל, טלפון וכדומה.

החברה תעשה שימוש במידע שסיפק הלקוח בכדי לשווק לו מידע פרסומי בהתאם למידע שסיפק ותוכל למעשה גם לעקוב אחר רכישותיו ולהציע לו מבצעים בהתאם או לערוך שינויים בשיווקם של מוצרים שונים. לדוגמא במקרה בו תגלה החברה כי מוצר מסוים נקנה על ידי לקוחות בטווח גילאים מסוים סביר להניח כי הקמפיין הפרסומי הבא של המוצר יכוון לקהל לקוחות זה באופן מדויק.

מלבד אפשרות זו שימוש בנתונים שמספק הלקוחות לעיתים תבחר החברה ליצור מהלך של שיחות יזומות אל חברי מועדון הלקוחות שלה לקבל מהם משוב אודות המוצרים השונים ורמת השירות ולספק להם את התחושה כי יש מי שמקשיב להם.

.