חוק הספאם

חוק הספאם אשר חוקק בשנת אלפיים ושמונה הוא למעשה תיקון של סעיף 30.א בחוק התקשורת שחוקק כבר בשנת 1982. החוק בא במטרה למנוע מצב של הטרדת צרכנים בתוכן שיווקי בניגוד לרצונם ומטיל את האחריות על המפרסם עצמו.

אמצעי שיווק חדשים והגדרת המפרסם

בתחילת דברו מציג התיקון הגדרה לביטויים שונים ביניהם דבר פרסומת, הודעת SMS  ומערכת חיוג אוטומטי. לביטויים אילו לא הייתה התייחסות קודמת מבחינת החוק פשוט משום שמדובר באמצעי שיווק חדשים שלא היו נפוצים כאשר חוקק חוק התקשורת במקור.

בנוסף להגדרת אמצעי השיווק החדשים קיימת הגדרה גם למיהו מפרסם. על פי חוק הספאם העסק או האדם שפרטיו מופיעים על המודעה או התוכן הפרסומי מוגדר כמפרסם של תוכן זה והוא האחראי. במקרה ובעל העסק פנה אל גורם חיצוני על מנת לפרסם את העסק שלו, חברת הפרסום היא האחראית במקרה בו תתגלה עבירה על חוק הספאם.

אישור הלקוח לקבלת תוכן פרסומי

חוק הספאם מגדיר כי אסור לשווק מוצר כלשהו ללקוחות על ידי שליחת תוכן פרסומי דרך פקס, הודעת דואר אלקטרוני, הודעת SMS  או מערכת חיוג אוטומטי המשמיעה הודעות מוקלטות ללקוחות. אלא אם, הלקוח הסכים במפורש לקבלת תוכן פרסומי מבעל עסק זה והוא זה שסיפק לו את פרטי ההתקשרות עמו. קבלת פרטי ההתקשרות של הלקוח ומתן אישורו לקבלת תוכן פרסומי יכולה להתבצע במעמד הרכישה של מוצר כלשהו כאשר בעל העסק מקבל את פרטי ההתקשרות ומיידע את הלקוח כי פרטי ההתקשרות עמו ישמשו על מנת לשלוח לו חומר שיווקי והלקוח מאשר זאת

חוק הספאם ברשת האינטרנט

החוק מתייחס באופן ספציפי לשיווק ברשת האינטרנט ובהודעות דואר אלקטרוני ומכאן הגיע שמו המוכר כחוק הספאם. החוק קובע כי גם במעמד רכישה מקוון ניתן לקבל את פרטי ההתקשרות של הלקוח ועלינו לאפשר לו לבחור האם הוא מעוניין בקבלת חומר פרסומי מאתר או לא.

במידה ובחרתם להשתמש בשיווק באמצעות דואר אלקטרוני החוק מציין כי כותרת ההודעה צריכה להכיל את המילה פרסומת כחלק מכותרת ההודעה בה מופיע התוכן השיווקי. בגוף ההודעה מחויב המפרסם לכלול את פרטי המפרסם ואת דרכי ההתקשרות עמו. בנוסף לפרטי ההתקשרות מחוייב המפרסם לכלול אפשרות להסרה מידית של הלקוח מתוך רשימת התפוצה לקבלת חומר שיווקי בהודעה עצמה.

פיצויים על פי חוק הספאם

חוק הספאם פועל כמובן לטובת הצרכנים ולא לטובת המפרסמים וקובע כי אדם אשר נשלח אליו חומר שיווקי בניגוד לרצונו או לאחר שביקש להסיר עצמו מרשימת התפוצה השיווקית יכול להגיש תביעה כנגד המפרסם ללא התחשבו בנזק שנגרם ללקוח מהתוכן השיווק. ההנחיה בחוק הספאם היא כי הפיצויים יכולים להאמיר לכדי אלף  שקלים לכל הודעת פרסומת שנשלחה ללקוח אחרי שזה ביקש להסירו מתוך רשימת התפוצה של המפרסם.

התייחסויות נוספות בחוק

בחוק הספאם מופיע לראשונה השימוש במאגר לקוחות קיים בידי המפרסם. מאגר לקוחות שכזה כולל לרוב לקוחות רבים שאינם מעוניינים בקשר כלשהו עם המפרסם ונמכרו לו על ידי גורם צד שלישי. בעת שימוש במאגר לקוחות שכזה האחריות כולה מושתת על המפרסם כיוון שזה הוא שסיפק את המאגר לחברת הפרסום או לחברת השיווק.

בנוסף, מגדיר החוק כי במידה ומדובר במפרסם שעבר על חוק הספאם בעבר על בית המשפט להתחשב בנושא זה ולגזור את העונש המקסימלי האפשרי. חוק הספאם מתייחס לנקודה זו במטרה למנוע מצב של עברייני ספאם ששבים לפעול תוך כדי עבירה על החוק על מנת להפיק רווחים אישים.

מעוניינים בהצעה מעניינת למערכת דיוור אלקטרוני? מלא את פרטיכם:

דואר אלקטרוני:
סלולרי:
שם מלא:

.